Oma uue veebisaidi või veebiarendusprojektiga alustamine võib olla põnevust tekitav ettevõtmine. Saab ju midagi täiesti uut luua ning uued väärtust loovad asjad inimestele meeldivad. Kui enda ettevõttes oskuseid ei ole, tuleb suure tõenäosusega kaasata digiagentuur või veebiarenduspartner, kes aitaks projekti algusest lõpuni läbi viia. Veebiarenduspartneri valimine on aga oluline otsus, millest sõltub projekti edasine käekäik ja lõpptulemus.
1. Selgita välja, millist tüüpi veebisaiti vajad?
See võib tunduda iseenesestmõistetav, kuid mitte kõik veebisaidid pole ühesugused.
Google on veebisait, aga selle taga on mitme miljardi dollari suurune infrastruktuur, millel on mitu andmekeskust üle terve maailma. Facebook ja Amazoniga on täpselt sama lugu. Tegu on küll väga äärmuslike näidetega, aga on oluline eristada neid nüansse, mis moodustavad ühe veebisaidi ja tagavad selle funktsionaalsuse. Paljud ettevõtted on tulnud meie juurde sooviga teha uus veebileht, kuid selle täielikku eesmärki ja funktsionaalusust ei oska öelda.
Kas kavatsed e-poes vidinaid müüa? Siis on sul vaja e-poodi, mis toob kaasa mitmeid logistilisi ja tehnoloogilisi väljakutseid, millega suure tõenäosusega alustav vabakutseline ei pruugi hakkama saada.
Paljude ettevõtete jaoks on veebisaidi peamisteks eesmärkideks usalduse loomine, teavitamine, toodete või teenuste tutvustamine ning ostuhuvi tekitamine. Kuigi on sadu veebiarendusettevõtteid ja tuhandeid vabakutselisi, kes suudaksid ühe veebisaidi kenasti ära teha, on mitmeid tegureid, mida tuleks arvestada. Näiteks sisuhaldussüsteemi tüüp ja koht, kus saiti majutatakse. Need võivad oluliselt mõjutada veebisaidi igapäevast haldamist ja veebisaidi paratamatut ümberkujundamist tulevikus.
2. Selgita välja, kas inimtüübid on koostööks sobivad?
Kui hakkad koostööd tegema veebiarendusettevõttega, teed sa koostööd tegelikult inimestega. See partner (ja tema inimesed) on tõenäoliselt osa sinu ettevõttest järgmised kuud ja aastad. Ja see ongi peamine, sest me kõik oleme päeva lõpuks inimesed.
Kui oled valimas endale partnerit, mõtle lisaks nende oskustele ja kompetentsile ka sellele, kas need inimesed sulle sobivad. Ka investorid start-upi maailmas finantseerivad tiime, mitte ainult ideid või oskuseid. Saa tuttavaks selle ettevõttega, keda sa sellise pikaajalise koostöö jaoks palkad. Kuigi töö kvaliteet ja efektiivsus on olulised, uuri, mida nad väärtustavad ning kellega nad varem töötanud on. See seab aluse usaldusväärseks suhteks.
3. Kas tegu on ühekordse projektiga või soovid tugiteenuseid pikema aja vältel?
Veebiarendusmaailmas ei ole üldjuhul mitte miski staatiline. Mahukamatel veebilehtedel ja platvormidel on vaja tihtipeale igapäev muudatusi teha: muuta sisu, muuta e-poe toodete hinda, kirjutada blogi, lisada pilte galeriise jne. See rivi on lõputu. Suurematel ettevõtetel on eraldi “sisuhaldus” osakond, kes igapäevaselt vastutavad veebilehe või platovormi sisu eest.
Kui enda ettevõtte sees kompetents puudub, pakuvad üldjuhul digi- ja veebiarenduspartnerid tugiteenust ise. Tugi on saadaval mitmel kujul, alates e-posti häälestamisest ja parooli lähtestamisel või kuni sisu sisestamiseni või platvormi uuendamiseni välja. Pole haruldane ka see, et projekti lõpus tekib uusi ideid juurde ning veebilehte arendatakse edasi uute ideedga.
Enamik veebiarendusettevõtteid pakub mingil tasemel pidevat tuge, kuid alati on hea välja uurida, millisel tasemel, kui kiiresti ja milliste töötajate kaudu nad seda tüüpi abi pakuvad.
4. Pööra tähelepanu ka pisiasjadele
Tänapäeval ei ole abi ainult heast veebilehest. Kahjuks või õnneks ei piisa ainult sellest, et tehakse veebileht valmis ning soovitakse teineteisele kõike paremat. On olnud palju näiteid, kus veebileht saab valmis, kuid tähelepanu SEO peale ei ole pööratud, mille tulemuseks on halb nähtavus Google’i otsingumootorites või vigane meta informatsioon. Seega ole uudishimulik ning pane ennast oma ettevõtte kliendi rolli. Kujuta ette ennast kliendina ning klõpsi oma uus veebileht läbi nii, nagu teeks seda sinu klient.
5. Kas hinnastusmudel on sulle sobilik?
Üldjoontes kulgeb veebiarendusettevõtete hinnakujundus skaalal fikseeritud hind ja tunnipõhine hind. Fikseeritud hinna puhul lepitakse kokku hind, mille eest projekt teostatakse. See on kasulik siis, kui on teada täpne visioon ja plaan. Fikseeritud hind sobib lihtsamate projektide puhul, kus on teada, et üllatused on pigem vähetõenäolised.
Tunnipõhine hind on sobilik mahkumate ja keerukamate projektide puhul, kus X-faktoreid ja muutujaid on rohkem. Tunnipõhise hinnastusmudeli puhul on oluline, et sa oleksid ise pidevalt protsessis sees ning kommunikatsiooni arenduspartneriga on hea. Vastasel juhul võib projekt venima jääda ning tekitada ebavajaliku pinget mõlemal poolel.
Kokkuvõtteks, veebiarendusmaailmas ei ole aabitsat, mille järgi valida perfektne veebiarenduspartner. Iga ettevõte tegutseb oma loogika ja heakspidamise järgi. Samuti on ettevõtete kogemused erinevad, kuid väikese kodutöö abil saab kindlasti leevendada mõngingaid veebisaidi ehitamise ja ümbertegemise kulusid.